شقاق یک پارگی در پوست است که در نزدیکی مقعد قرار دارد. این وضعیت جدی نیست، اما محل آن را بسیار دردناک می‌کند. یبوست، انقباض بیش از حد اسفنکتر و یا علل زیاد دیگری  برای مبتلا شدن به این بیماری وجود دارد. چگونه آن را تشخیص و درمان کنیم؟ در اینجا کلینیک آفتابگردان در مشهد، راجع به این بیماری و درمان آن با لیزر نکات کاملی را خواهد گفت.

شقاق چیست؟

شقاق مقعدی یک پارگی غیر سرطانی و بدون قابلیت تبدیل شدن پوست است که قسمت پایین مقعد را می‌پوشاند. این ترک باعث درد و خونریزی و دردها معمولاً سوزشی هستند که هنگام دفع مدفوع ایجاد می‌شوند و می‌توانند تا چند ساعت پس از اجابت مزاج باقی بمانند. دردها گاهی محرمانه هستند، اما می توانند در طول دوره‌های زندگی روزمره مانند وضعیت نشستن طولانی مدت بسیار شدید و برجسته تر باشند. حتی در برخی مواقع،  شدت درد می‌تواند باعث ایجاد نگرانی در مورد رفتن به دستشویی شود و واقعاً ناتوان کننده شود. علائم می توانند چندین هفته یا چند ماه طول بکشند، به طور مطلوب تکامل یافته و دوباره شروع شوند. بیمارانی که از آن رنج می‌برند اغلب این تصور را توصیف می‌کنند که یک مدفوع سفت یا حجیم‌تر، مقعد آن‌ها را پاره کرده است. برعکس، اسهال قابل توجه نیز می‌تواند باعث ایجاد شقاق مقعدی شود.

مطالعه بیشتر : برای بازدید از تمامی خدمات درمان بیماری های نشیمنگاه از سایت کلینیک آفتابگردان دیدن فرمایید.

لیزر شقاق در مشهد

شقاق چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای کشف این بیماری، نیازی به معاینه داخل مقعد نیست. معمولاً یک زخم کشیده و کوتاه (یک تا دو سانتی‌متر) ایجاد می‌کند که با گسترش چین‌های مقعد کشف می‌شود. با این حال، به دلیل درد ایجاد شده و مشکل در برداشتن چین‌های مقعد، برجسته کردن آن می‌تواند دشوار باشد.

معمولاً در قسمت پشتی کانال مقعد  و گاهی اوقات در جلو به خصوص پس از زایمان قرار دارد. لبه های آن اغلب کمی برجسته  و می تواند همراه با ضخیم شدن پوست باشد که آن را در قسمت خارجی  محدود می کند. این پارگی اغلب با بسته شدن بیش از حد مقعد همراه است که به نوعی اسپاسم دائمی ماهیچه‌های خودداری (اسفنکترها) مرتبط است. این اسپاسم اغلب دردناک و بررسی داخل مقعد (لمس کردن) را بسیار دشوار می‌کند. لازم به ذکر است که  این بیماری را نباید با سایر زخم های مقعدی مرتبط با بیماری‌های دیگر (عفونت ویروسی، اگزما و سایر بیماری‌های پوستی) اشتباه گرفت.

عوامل خطر و علت شقاق مقعدی  چیست؟

ظاهر یک شقاق  توسط موارد زیر مورد علاقه است:

یبوست مزمن؛

اسهال مکرر؛

اعمال جنسی مقعدی

زایمان اخیر؛

بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون؛

سندرم روده تحریک‌پذیر؛

بیماری مزمن عروقی

اما علت ضایعه مقعدی نیز  ممکن است به دلایل زیر ظاهر شود:

ضربه به مقعد به دلیل انتشار مدفوع سفت در صورت یبوست یا برعکس، در حین تخلیه مدفوع مایع؛

عروق ضعیف ناحیه، در نتیجه خون رسانی ضعیف به مقعد.

انقباض بیش از حد و دائمی اسفنکتر داخلی مقعد که گردش خون ضعیف را افزایش می‌دهد.

لیزر شقاق در مشهد

علائم  ظاهر شدن شقاق چیست؟

شقاق مقعدی با درد قابل توجهی از نوع سوزش در زمان تخلیه مدفوع ظاهر می‌شود. درد کاهش می‌یابد، سپس در دقایق بعدی ناپدید می‌شود، دوباره ظاهر و بسته به موقعیت مثلا در وضعیت نشستن طولانی مدت  برای چندین ساعت ادامه می‌یابد.  درد می تواند ناراحتی ساده یا خارش مقعدی باشد، اما ممکن است  به خصوص  مانند احساس پارگی در هنگام دفع مدفوع دردناک باشد. دلهره بیمار نیز می‌تواند، باعث یبوست شود که درد را تشدید می‌کند.

این سفت شدن دائمی و غیرارادی اسفنکتر منجر به یبوست می‌شود که هم علت و هم پیامد شقاق مقعد و  اغلب با خونریزی همراه است.

مزایای درمان شقاق با لیزر در مشهد

درمان این بیماری مورد نظر با لیزر در مشهد، مزایای زیادی دارد که ما به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. در ابتدا باید گفت که این تکنیک  بر روی ضایعه بسیار انتخابی عمل می‌کند و به بافت‌های مجاور آسیب کمتری می‌زند، کاری که برای درمان آبسه مقعدی نیز صورت می‌گیرد. به همین علت تخریب غیر ضروری بافت سالم و التهاب، عوارض کمتری دارد.

حداقل اندازه آن از دست‌کاری گسترده بر روی بافت‌های اطراف جلوگیری می‌کند. ضمن آن‌که امکان دسترسی به مناطقی را که  برای جراحی‌های معولی، دشوار است را ممکن می‌سازد. این به طور قابل توجهی امکانات درمانی به اصطلاح کم‌تهاجمی را که در تمام تخصص‌های جراحی، اجرا می‌شود را غنی می‌کند.  از مزایای دیگر درمان شقاق با لیزر در مشهد، مداخله سرپایی و زمان نقاهت کوتاه مدت است، زیرا بافت بهتر بهبود می‌یابد.

حتی، به جرات می‌توان گفت که بیمار به نتایج زیبایی شناختی بهتری دست پیدا خواهد  کرد. یکی از رایج و پیشرفته‌ترین درمان‌ها شناخته شده است. مزیت دیگر این روش مدرن، عدم وجود خطر بی اختیاری مدفوع بعدی است. این روند ملایم نیز ، هیچ جای زخمی بر جای نمی‌گذارد.

درد کمتر شقاق با لیزر درمانی در مشهد

یک روش کاملاً جدید برای درمان بیماری مورد نظر با این تکنیک که در یک یا دو جلسه برگزار می‌شود. به عنوان  قاعده کلی،  روش لیزری در مشهد نسبت به جراحی معمولی درد کمتری دارد. درمان شقاق مانند زگیل تناسلی معمولا در محدوده کم انرژی انجام می‌شود. پرتوهای این دستگاه مورد نظر، التهاب را مهار کرده و بافت همبند را تثبیت و در نتیجه تحریک ظریف فعالیت متابولیک باعث بهبود سریعتر می‌شود.

درمان شقاق مقعدی به لطف لیزر در مشهد، به طور خاص و به آرامی قابل درمان است. هنگامی که پوست حساس مقعد به طور دائم تحریک می‌شود، این بیماری غیر معمول نیست. این پارگی‌های کوچک ناخوشایند به ویژه به عنوان یک عارضه جانبی هموروئید رایج هستند که  با پشتیبانی از لیزردر مشهد  بسیار ملایم تر از روش جراحی کلاسیک درمان خواهد شد.

نتیجه:

بیماری شقاق و درمان آن با لیزر در مشهد، آرامش تسکین دهنده‌ای است که خیلی سریع‌تر از حد تصور به دست می‌آید. با این حال اگر قرار است برای رفع بیماری مورد نظر خود از این تکنیک مدرن استفاده کنید، قرار ملاقات و مشاوره با متخصص را فراموش نکنید.