اولین مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاه در تهران و مشهد

اولین مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاه
در تهران و مشهد

آی یو دی‌ها دستگاه‌های کوچکی به شکل T  از پلاستیک هستند که در رحم قرار می‌گیرند و می‌توانند به طور موثری از بارداری جلوگیری کنند. مدت زمانی که می‌توانید از آنها استفاده کنید و سایر عوامل می‌تواند به نوع و برند آن بستگی داشته باشد.

آن‌ها محافظت طولانی مدت و قابل اعتماد در برابر بارداری را ارائه می‌دهند و برگشت پذیر هستند. دو نوع IUD وجود دارد: هورمونی و غیر هورمونی.  قرار دادن آی یو دی با مزیت‌های زیادی همراه است که کلینیک آفتابگردان به برخی از آن‌ها اشاره می‌کند:

  • اثربخشی. آن‌ها یکی از موثرترین روش‌های کنترل بارداری موجود هستند.
  • طول عمر. بسته به نوع آن‌ها می‌توانند بین 3 تا 12 سال دوام بیاورند.
  • راحتی. هیچ آمادگی قبل از رابطه جنسی یا یادآوری لازم نیست.
  • مقرون به صرفه IUD ممکن است در ابتدا کمی پرهزینه باشد، اما برای چندین سال هیچ هزینه‌ای فراتر از آن وجود ندارد.
  • برگشت پذیر. اگر می‌خواهید باردار شوید، برداشتن آن مانعی ندارد.

حال این سوال پیش می‌آید که آی یو دی چگونه قرار می‌گیرد؟ آی یو دی توسط یک پزشک متخصص  وارد و فقط باید نیم ساعت یا بیشتر طول بکشد. میزان ناراحتی قرار دادن آی یو دی در رحم  شما بستگی به عواملی  مانند: تحمل درد  شما، طول کانال دهانه رحم و این‌که آیا قبلاً از طریق واژینال نوزادی به دنیا آورده‌اید یا خیر دارد. ممکن است در طول قرار دادن آی یو دی  فرد درد متوسط تا شدید شکم، گرفتگی عضلات  و فشار در طول عمل را تجربه کند. در برخی موارد، ممکن است عرق کند، حالت تهوع داشته یا سبکی سر داشته باشد.

این عوارض جانبی باید ظرف چند ساعت یا روز بعد از بین بروند. اما اگر نگران درد یا احساس اضطراب هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها معمولاً می‌توانند از قبل داروهایی مانند مسکن، داروهای ضد اضطراب یا دارویی برای نرم کردن دهانه رحم تجویز کنند. همچنین می‌توان از بی‌حس کننده موضعی در طول عمل  برای جدا کردن لبه،  استفاده کرد. لازم به ذکر است که آی یو دی  می‌تواند به محض این‌که در جای خود قرار گیرد از بارداری جلوگیری کند.

همچنین گرفتگی و کمردرد در چند ساعت اول تا چند روز پس از قرار دادن IUD شایع است. ممکن است با مصرف مسکن، استفاده از پد گرم کننده،  حمام آب گرم و یا  هر دوی این موارد تسکین پیدا کنید. لکه بینی نیز شایع و باید در عرض 3 تا 6 ماه متوقف شود. آی یو دی برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما داشتن شرایط خاص می‌تواند احتمال عوارض جانبی و عوارض را افزایش دهد.

قرار دادن آی یو دی را باید پزشک متخصص زنان انجام دهد که ما به شما پزشکان کلینیک آفتابگردان را توصیه می‌کنیم.

اشتراک گذاری

لوگو پرگار وب
طراحی سایت و سئو سایت توسط پرگار وب

باریخت مرجع زیبایی و سلامت بانوان ایران است. برای مشاهده انواع روتین پوستی و همچنین مشاهده بهترین سالن ها و مراکز زیبایی و همچنین مطالب آموزشی زیبایی و آرایشی و بهداشتی به باریخت مراجعه کنید.