سن، تجارب قابل توجه زندگی و استرس می‌توانند مانند هر قسمت دیگری از بدن ما بر اندام تناسلی تأثیر بگذارند. با این حال، فرج و واژن به ویژه تحت تأثیر کاهش هورمون استروژن قرار می‌گیرند که به نوبه خود باعث کاهش میزان کلاژن و الاستین می‌شود. در حالی که افت کلاژن و الاستین ممکن است تنها باعث بروز علائم جزئی پیری در سایر قسمت‌های بدن شود، می‌تواند باعث شلی واژن، بی‌اختیاری ادرار، خشکی و عفونت‌های ادراری مکرر نیز شود.

پس موثرترین روش برای درمان آن‌ها سفت کردن واژن، توسط لیزر است.  سفت کردن واژن با لیزر که به عنوان درمان جوان‌سازی نیز شناخته می‌شود، از نور متمرکز برای کمک به سفت شدن و تقویت عضلات حمایت کننده واژن استفاده می‌کند.

خاصیت ارتجاعی واژن بسیار مهم است زیرا مشکلاتی از جمله خشکی، نشت یا درد به دلیل کمبود آن ایجاد می‌شود. جوان‌سازی واژن با لیزر بدون جراحی، می‌تواند نتایج عالی را به همراه داشته باشد. حال این سوال پیش می‌آید که درمان تنگ کردن واژن چگونه انجام می‌شود؟

بیمار، قبل از عمل در طول بازدید اولیه خود ارزیابی کاملی دریافت خواهد کرد تا مطمئن شود که کاندیدای این روش هست. علاوه بر این، برای اطمینان از سلامت واژن، بیمار به آزمایش پاپ اسمیر اخیر که در 12 ماه گذشته انجام شده است، نیاز دارد.

تکنیک سفت کردن واژن با لیزر، سریع و تقریبا بدون درد است. به طور معمول تنها 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد که با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در طول این روش، از اسپکولوم مشابه تست پاپ اسمیر استفاده، سپس میله کوچک مجهز به لیزر با دقت وارد می‌شود. اگرچه ناخوشایند نیست، اما لیزر با دقت به عقب رانده می‌شود تا تمام طول دیواره واژن را بپوشاند. به طور معمول  برای بیمار، دو یا سه درمان توصیه می‌شود تا فواید طولانی‌تری داشته باشد.

اگر بیمار از یک روال مراقبت‌های پس از درمان کارآمد پیروی کند، درمان سفت کردن و جوان‌سازی واژن با لیزر برای وی بهترین کار را خواهد داشت. در این‌جا چند دستورالعمل برای مراقبت‌های بعد از آن وجود دارد که کلینیک آفتابگردان  به آن‌ها اشاره خواهد داشت:

• بیمار، پس از درمان حداقل سه روز از حمام کردن خودداری کند.
  • پس از عمل، ممکن است ترشحات کمی به مدت سه روز وجود داشته باشد، اگرچه این نگران کننده نیست.
  • پس از جوانسازی واژن با لیزر، بیمار حداقل سه روز از فعالیت جنسی خودداری کند.

با مطالبی که در بالا گفته شد کلینیک آفتابگردان توصیه می‌کند، بیمار برای دستیابی به فواید کامل  حداقل سه جلسه درمانی  انجام دهد  که هر جلسه به مدت چهار هفته باید فاصله داشته باشد.